در حال بارگذاری ...
دکتر ساکی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره دانشجومعلمان پژوهشگر دانشگاه (پویش):

روحیه پژوهشی همان روحیه یادگیرندگی است

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره دانشجویی پویش که در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در حال برگزاری است بر اهمیت و ضرورت پژوهش تاکید و پژوهش و پژوهشگری را عنصر ذاتی حرفه معلمی و شغل دانشجویی برشمرد.

وی ضمن قدردانی از تلاش یاران پژوهش در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در اجرای برنامه های موثر هفته پژوهش، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در هفته پژوهش تبدیل به کارگاه بزرگ یادگیری شده، ابراز امیدواری کرد: این فعالیت ها در راستای توسعه علمی و بالندگی دانشگاه موثر واقع شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه  مهمترین ویژگی پژوهش را احساس نیاز به یادگیری برشمرد.

وی برگزاری گفتگو های حرفه ای، نشست های علمی، کرسی نقد و نظر و ... را مقدمه ای برای تمهید زیست بوم مناسب پژوهش دانست و گفت: باید در مسیر توسعه آنها گام برداشت.

دکتر ساکی سیاست اصلی پژوهش در دانشگاه را توسعه پژوهش های تربیت معلم و مسائل مرتبط با آن عنوان و تصریح کرد: با تولید دانش تربیت معلم از مسیر پژوهش به مهجوریت تربیت معلم از نظر علمی پایان داده و این عرصه به عنوان حوزه علمی در کشور مطرح شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه  با تاکید بر اهمیت دانش pck به عنوان دانش استراتژیک تدریس، خاطر نشان کرد: تربیت معلم می بایست قطب آموزش و بستری برای توسعه دانشِ آموزش رشته های تخصصی در کشور باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش امری زینتی نیست، افزود: پژوهش عامل توسعه و وجه ممیز دانشگاه ها با دیگر سازمان ها است.

دکتر ساکی بهترین الگو برای یادگیری را پژوهش برشمرد و خاطر نشان کرد: پژوهش تنها ارائه مقالات نیست بلکه منش، روش و الگویی برای یادگیری است.

وی یادگیری از طریق پژوهش را از سطوح بالای یادگیری دانست و افزود: هیچ روشی به یادگیری عمیق نخواهد رسید مگر با پژوهش دنبال شود، از مسیر پژوهش فرد بالنده شده و رشد می یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه  با بیان اینکه آنچه پژوهش را حمایت می کند ایجاد زیست بوم مناسب برای آن است، تصریح کرد: این زیست بوم، فرهنگ پژوهش خود را می خواهد؛ باید به دنبال یادگیری باشیم، روحیه پژوهشگری، روحیه یادگیرندگی است.

وی با بیان اینکه دانشِ تخصصی موضوعات از دانشِ آموزش تخصصی متمایز است اظهار کرد: دانش آموزش معلم رشته های تخصصی را می سازد و این حوزه در کشور از پشتوانه زیادی برخوردار نیست و نیازمند یاری و مساعی اساتید، کارشناسان و دانشجومعلمان در این عرصه است.

دکتر ساکی ایجاد کارگاه های ترجمه منابع علمی در زمینه دانش آموزش محتوا، ایجاد فرصت پژوهش تربیت حرفه ای برای اساتید  دکتری دانشگاه در مطالعات بین رشته ای، توسعه و تجهیز کتابخانه ها، راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی، توانمند سازی کارشناسان پژوهش و کتابداران را از اقدامات این معاونت در راستای توسعه و تعمیق پژوهش در دانشگاه برشمرد.

وی از ارزیابی و رتبه بندی فعالیت های پژوهشی استان ها بر اساس شیوه نامه فعالیت های پژوهشی ابلاغی خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه  در ادامه به دانشجو معلمان پژوهشگر توصیه کرد: تمام برنامه های درسی را در راستای توسعه مهارت های پژوهشی تلقی و به آنها توجه کنند.

وی با اشاره به معلمان به عنوان یادگیرندگان مادام العمر، پژوهش را عنصر ذاتی حرفه معلمی دانست و افزود: به منش و فرهنگ پژوهش بیش از ساختار آن اهمیت دهید.

دکتر ساکی چارچوب پژوهش در دانشگاه را در راستای آموزش شناسی عنوان و اضافه کرد: همچنین در فعالیت های تحقیقی، اخلاق پژوهشی را سرلوحه کار خود قرار دهید، اسیر کمیت نشوید و پژوهش هایتان را بر اساس نتایج واقعی و مبتنی بر تحقیق استوار کنید. 


نظرات کاربران