در حال بارگذاری ...
ریمانتاس زلویس استاد دانشگاه ویلنوس لیتوانی در سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی :

عدم جذابیت و انتخاب معلمی و تدریس برای جوانان یکی از مهمترین چالش های سیاست گذاران و متولیان تربیت معلم

 

ریمانتاس زلویس استاد دانشگاه ویلنوس لیتوانی  در نخستین سمپوزیوم تطبیقی تربیت معلم که به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد به تحولات تربیت معلم در جهان پسا – سوسیالیت: کشور لیتوانی پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت حرفه تدریس در کشورهای سوسیالیست سابق – همچون اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای اروپای میانه/ غربی تصریح کرد: در این کشورها معلمان حقوق خوبی دریافت نمی کردند  آنان در خصوص منزلت اجتماعی پایین حرفه  خود نگران بودند و از شرایط دشوار کاری خود به ویژه در مدارس شلوغ شهر ناراضی و شاکی بودند.

ریمانتاس زلویس با بیان اینکه از آنجایی که مقطع متوسطه در اکثر کشورها  اجباری شد  نظام آموزشی به سرعت گسترش یافت و در نتیجه شغل معلمی از مشاغل مورد نیاز این کشورها قرار گرفت، اظهار کرد: علاوه بر این به دنبال میزان بالای تولد در جمهوری های شوروی سابق نیاز به معلم به شدت افزایش یافت به طوری که دانش آموزان  به شغل معلمی گرایش نشان میدادند  و آن را انتخاب  می کردند،  چرا که این راه یکی از آسان ترین راه ها برای دریافت مدرک آموزش عالی و ارتقای موقعیت اجتماعی به ویژه برای اقشار کم درآمد جوامع مذکور بود. 

وی ضمن بیان این مطلب که این معلمان بالقوه  ابتدا در مراکز آموزشی(بدون دریافت مدرک آموزش عالی)  و سپس در مراکز تخصصی تربیت معلم به مدت چهار سال تحت تعلیم بوده و مدرک دانشگاهی خود را از این مراکز آموزش عالی دریافت مینمودند، تصریح کرد:  البته امکان دریافت گواهینامه" صلاحیت معلمی" پس از طی  دوره ۵ ساله در این موسسات نیز برای آنان فراهم شد.

استاد دانشگاه ویلنوس لیتوانی در ادامه اضافه کرد: هیچ معلم تازه کاری نگران بیکاری نبود زیرا تمامی فارغ التحصیلان دوره های تربیت معلم از همان ابتدا جایابی میشدند و میبایست سه سال پیاپی در مناطق تدریس میکردند اگرچه همه فارغ التحصیلان از این که به مدارس مناطق دوردست فرستاده میشدند رضایت نداشتند. کلا حرفه معلمی از جایگاه  چنان بالایی برخوردار نبود و حقوق مورد انتظار را در بر نداشت اما به هر حال از ثبات شغلی خوب، مزایای ویژه، همچنین تعطیلات طولانی تابستانی و فشار کاری نسبتا متعادلی برخوردار بود.

وی با اشاره به امید تازه بهبود وضع معلمان پس از سقوط نظام سوسیالیست گفت:  در اکثر کشورهای اروپای غربی معلمان چشم انتظار ارتقاء شان و منزلت اجتماعی خود و افزایش حقوق بودند اما همه این رویاها در مورد آینده شغلی آنان به حقیقت نپیوست.

ریمانتاس زلویس با بیان اینکه مشخص شد که چالش هایی که معلمان با آنها مواجه هستند عالمگیر بوده و صرفاً با تغییر نظام سیاسی از بین نخواهد رفت اظهار کرد: البته باید متذکر شد که  تغییراتی  عمده به ویژه در نظام تربیت دبیر اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد:  برهه جدید پسا سوسیالیست مدل ها و رویکردهای تربیت معلم را منعطف تر ساخت؛ تعداد قابل توجهی از موسسات آموزش عالی درگیر امر تربیت معلم شدند  و امکان انتخاب را برای علاقه مندان به حرفه معلمی افزایش دادند، تخصص های متفاوت و دروس انتخابی بیشتر در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس به دانشجویان ارائه شد.

استاد دانشگاه ویلنوس لیتوانی اضافه کرد: موضوعاتی که جای آنها در برنامه تربیت معلم دوران سوسیالیسم خالی بود مثلا رسانه و ارتباطات جمعی،Ict ، آموزش و پرورش تطبیقی، فلسفه آموزش و پرورش، سیاستگذاری و مدیریت آموزشی و موضوعاتی از این قبیل در برنامه تربیت معلم جای باز کرد و به معلمان آینده آموزش داده شد. 

 وی با بیان اینکه برخلاف چنین تغییرات اساسی که در برنامه درسی تربیت معلم اتفاق افتاد شرایط اجتماعی اقتصادی معلمان همچنان کمابیش در وضعیت سابق خود باقی ماند، گفت: همچنان حقوق و منزلت اجتماعی معلمان پایین بود در حالی که مطالبات و انتظارات دانش آموزان و والدین آنها و در نتیجه فشار کاری معلمان رو به افزایشبود،  بهره وری موضوع مطرح روز شد تشکیل و تقویت شبکه مدارس در اغلب کشورهای پسا-سوسیالیست اتفاق افتاد  و معلمان نگران از دست دادن محل کار خود شدند فقط مناطقی که با نرخ بالای زاد وولد مواجه شدند همچون جمهوری های آسیای میانه از این قاعده مستثنی بودند.

ریمانتاس زلویس عدم جذابیت و انتخاب معلمی و تدریس برای جوانان را یکی از مهمترین چالشهایی دانست که سیاستگذاران و متولیان تربیت معلم با آن مواجه هستند و اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اساسی ترین چالش هایی که متوجه کشور لیتوانی و سایر کشورهای پسا سوسیالیست است افزایش  جذابیت حرفه معلمی و تامین معلم برای نسل های بعدی است چرا که متوسط سن  معلمان کشور در سالهای اخیربه مرز 50 رسیده است.

وی داشتن مدرک دانشگاهی و گواهینامه صلاحیت حرفه ای را  از شرایط ورود به حرفه معلمی و تدریس برشمرد و تصریح کرد : امروزه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر دانشگاهی به آموزش و تربیت معلمان پرداخته اند؛ برای ورود به دوره های تربیت معلم فارغ التحصیلان مقطع متوسطه ملزم به گذراندن آزمون های متمرکز و نیمه متمرکز بوده و اگر موفق به کسب نمرات و رتبه های عالی و حائز شرایط ورودی اعلام شده توسط منطقه و استان مورد نظر باشند میتوانند از کمک هزینه تحصیلی نیز استفاده کنند.  در غیر این صورت پس از  ثبت نام در این دوره ها هزینه دوره بر عهده خود متقاضیان خواهد بود. علاوه بر آزمون های ورودی باید در مصاحبه های ورودی که برای اثبات انگیزه لازم معلمی برگزار میشود نیز حضور یابند.

استاد دانشگاه ویلنوس لیتوانی با بیان اینکه دوره تربیت دبیر در کالج سه سال و در دانشگاه ها ۴ سال است(۱۸۰ و ۲۴۰  واحد درسی) افزود: به دنبال ظهور مفهوم کسب شایستگی ها و احراز صلاحیت معلمی در نظام آموزش عالی لیتوانی برنامه های تربیت معلم به ارائه آموزش در راستای کسب مجموعه ای از شایستگی های مورد نیاز معلمی پرداختند  بنابر این برنامه تربیت معلم در راستای این صلاحیت ها تنظیم شد.

شایان ذکر است علاوه بر طرح چالش های موجود در نظام پسا-سوسیالیست کشور لیتوانی ارائه راه حل هایی برای رفع آنها،  بیان اطلاعاتی پیرامون صلاحیت های حرفه ای تدریس  و پیشنهاداتی برای ایجاد تغییر و تحول در نظام تربیت معلم آینده از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش از سخنرانی بود.


نظرات کاربران