در حال بارگذاری ...
حجت الاسلام و المسلمین دادگر:

گفتمان سازی، پردازش، شاخص سازی و جانمایی رهنمودهای و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه های عملیاتی در عرصه تعلیم و تربیت ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین دادگر تاکید کرد: تفکر و اندیشه رهبرمعظم انقلاب اسلامی نباید درعرصه تعلیم و تربیت و تربیت معلم در غربت باشد، گفتمان سازی، پردازش، شاخص سازی و جانمایی رهنمودها و مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در برنامه های عملیاتی ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه دوره آموزشی تربیت معلم و مربی طراز انقلاب اسلامی در جمع اندیشه جویان طرح کرامت در تالار اجتماعات آیت اله مهدوی کنی (ره) در دانشگاه امام صادق علیه السلام ضمن تشکر از آغاز این همکاری مشترک بین دو دانشگاه و نهاد، خصوصا زحمات دکتر صداقت زاده و همکاران ایشان در مرکز تربیت مربی تراز انقلاب اسلامی و تسلیت ایام شهادت امام صادق علیه السلام، گفت: دانشگاه امام صادق علیه السلام از آن مجموعه های با برکت انقلاب اسلامی و مولود انقلاب است که خداوند بر درجات روحی عالم مجاهد و بصیر حضرت آیت اله مهدوی کنی بیفزاید چرا که  انتظار هم از چنین مجموعه علمی و فرهنگی هم همین است که در راهبردها و اقدامات اساسی و برنامه های عملیاتی نظام اسلامی در عرصه های علوم انسانی و تعلیم و تربیت اسلامی هوشمندانه پیشتاز باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: انقلاب اسلامی ایران پدیده ای ذاتا فرهنگی بوده و بر همین اساس می توان گفت حرکت انقلاب بدون توجه به مبانی، ارزش ها، راهبردها، کارآمدی، اثربخشی، نواندیشی و نوآوری  ناقص است.

وی در تبیین این مهم گفت: این انقلاب و حکومت دینی ثمره زحمات و مرارت های انبیاء و پیامبر (ص) و ائمه هدی خصوصا سیدالشهدا(ع) و زحمات طاقت فرسای علمای دین است.  امام خمینی ( ره) اندیشه اسلامی مترقی ولایت فقیه را در مقابل اندیشه های غیر الهی و الحادی در عرصه نظر و عمل ارائه نمود و لذا ولایت فقیه تجلی عقلانیت شیعی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: شخصیت علمی ( فقهی و اصولی، عرفانی، مدیریتی ) و مکتب حضرت امام خمینی (ره) تحت الشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفته و این ظلم بزرگی در حق امام است و رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مدظله العالی بعنوان یک مرجع و فقیه حکیم و شخصیت سیاسی مظلوم تر از امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: جامعیت، شخصیت بی نظیر و یا کم نظیر، تفکر سرآمد، نواندیشی، نظریه پردازی، نظام بینشی و نگرشی و ارزشی و کنشی مبتنی بر قرآن و مکتب اهل بیت (ع) ایشان تحت الشعاع شخصیت سیاسی معظم له قرار گرفته  و وجهه سیاسی معظم له بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، در صورتی که در بیش از 8 حوزه اساسی علمی و تخصصی حقیقتا صاحبنظر و دارای تخصص و اجتهاد هستند که به نظر می رسد این مظلومیت باید عالمانه و بدرستی زدوده شود.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر بیان داشت: :  امروز اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است و بدون تبیین و روشنگری و بصیرت تردیدی نیست که کج فهمی و غفلت و انحراف پیش می آید. اگر نتیجه بررسی و تحلیل عملکرد شبکه های ماهواره ای معاند را ببینیم  نشان از آن دارد که رویکرد و کیفیت شبهه پراکنی نظام سلطه و صهیونیست ها و مسیحیت تبشیری و فرقه ضاله بهائیت علاوه بر تقابل های مستقیم در برنامه های تولیدی، تقابل های غیر مستقیم و یا چراغ خاموش جدی نسبت به  دین اسلام و مذهب تشیع و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند.  لذا بیشترین هجمه را به مباحث کلامی و اعتقادی دارند که 41 درصد است و در شاخصه های فرعی کلام و اعتقادات، تمرکز تخریبی نرم برمساله امامت و ولایت 49 درصد و در مساله مذهب تشیع 44 درصد را تشکیل می دهد. بعد از هجمه به مباحث کلامی و اعتقادی، حمله به حکومت و نظام اسلامی و مبانی و ارکان آن 24 درصد را در بردارد.  اینها نشان دهنده و علامت بغض و کینه و تلاش دشمنان به مکتب اسلام و اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه افزود: با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب، آموزش و پرورش امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند به ترویج علم نافع مورد نیاز مبتنی بر مبانی و معارف اسلام و انقلاب است. ما هنوز برخی محتواهای معارض وغربی وغیرالهی و مخالف با اسلام و نظام اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت مشاهده می کنیم و همین محتواها هم بعضا ترویج می گردد، پس ما نیاز به یک تحول اساسی و هوشمندانه در این زمینه داریم.  تردیدی نداریم که کارهای دایره المعارفی لازم بوده اما کافی نیست و امروز بیش از هر زمان دیگر به کارهای عمیق و اجتهادی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تاکید بر اهمیت موضوع شناسی و فهم موضوع درزمینه نیازهای اساسی تعلیم و تربیت و ضرورت توجه عملی به سند تحول بنیادین بیان داشت:  پرداختن به پژوهش های بنیادین تخصصی و نواندیشی های دینی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی بسیار ضروری است و باید مورد توجه جدی باشد. توجه بیش از حد به خرده روندهای پژوهشی و آموزشی در آموزش و پرورش، مانع از تبدیل بیانات امام و رهبرمعظم انقلاب اسلامی به روند های استاندارد و موثر علمی شده است.

وی در ادامه گفت: سیاست های کلی ابلاغی رهبرمعظم انقلاب و سند تحول بنیادین حال کار کارشناسی و تلاش و همت نخبگان و صاحبنظران و عالمان دینی در حوزه و دانشگاه بوده و نقشه راه و جهت گیری آموزش و پرورش را برای دست یابی به مراتبی از حیات طیبه تعیین نموده است و کمتر کشورهایی است که از چنین سندی بومی برخوردار بوده باشند و غالبا سند 2030 مبنای حرکت و کار آنهاست و برخی کشور ها این اقدام جمهوری اسلامی ایران یعنی جرات و همت و برخورداری از یک سند مستقل بومی در آموزش و پرورش را قابل تحسین و مایه افتخار برای کشور و ملت ایران برشمرده اند و حتی  سفارش ترجمه داده اند و از محتوای آن برای برخی از امور خودشان دارند بهره گیری می نمایند و حتی اطلاع داریم بسیاری از کشورها از وجود چنین سندی بی اطلاع اند و لذا ترجمه سند تحول به زبان های زنده دنیا بنظر می رسد کار مفیدی است. متاسفانه عملیاتی سازی  سند تحول به کندی پیش می رود و بنظر می رسد اگر اراده ای نصف اراده صرف شده در مورد سند 2030 در دولت و مجلس و کشور صرف تحقق و  عملیاتی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می شد الان خیلی از بخش های این سند معطل نبود.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر ادامه داد: امیدواریم با توجه به اعلام جدید آموزش و پرورش جهت اجرای این سند، گام های جدی و عملی موثری در زمینه تحقق سند تحول بنیادین برداشته شود و بتوانیم با اطمینان بگوییم تفکر و اندیشه رهبرمعظم انقلاب اسلامی درعرصه تعلیم و تربیت و تربیت معلم در غربت نیست  و این مهم تنها باگفتمان سازی، پردازش، شاخص سازی و جانمایی رهنمودها و مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در برنامه های عملیاتی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی قابل تحقق است.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش مدارس و نقش و جایگاه اساسی معلم  افزود: نیاز به معلم در آموزش و پرورش و آماده سازی دانشجومعلمان و معلمان عزیز برای ایفای نقش های چندگانه معلمی و تقویت باور و عمل جهادی از مسائل مهم و اساسی است که دانشگاه فرهنگیان بعنوان دانشگاه تربیت معلم  و آموزش و پرورش باید به آن  بپردازند و ظرفیت های مهم و مکمل تخصصی و انقلابی و جهادی دیگررا نیز شناسایی نمایند و به کمک دانشگاه فرهنگیان بیایند تا این ماموریت مهم تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی بدرستی تحقق یابد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به بقایای برخی افکارغربزده و تسلیم افکار و اندیشه های غربی در آموزش و پرورش و کم مهری و کم توجهی و بعضا کارشکنی این قبیل افراد نسبت به استفاده از ظرفیت های علمی کارشناسان و صاحبنظران و عالمان دینی و انقلابی و دارای باور و روحیه و عمل جهادی گفت: بعد از گذشت قریب به 40 سال از انقلاب اسلامی نباید هنوز شاهد افکار پوسیده غربی و معارض با نظام اسلامی در آموزش و پرورش و تربیت معلم باشیم که کارشناسان و صاحبنظران دینی و انقلابی و مجاهد دلسوز حوزوی و دانشگاهی  را با برچسب های جناحی و بازی های سیاسی در انزوا قرار دهند. لذا آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان جهت تحقق و دست یابی به تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی نیاز به یک جوشش درونی  و حمایت بیرونی عملی جدی دولت و مجلس و وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر ضمن تشکر مجدد از این تلاش علمی و جهادی دست اندرکاران مجتمع آموزشی و دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: برخی در اثر جهل و برخی غفلت و برخی تعمدا در فهم اندیشه رهبرمعظم انقلاب دچار التقاط شده اند و همچنان گرایش به اندیشه های لیبرالی دارند که امیدواریم با این طراحی ها و برنامه ریزی و تلاش مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه امام صادق علیه السلام جهت کمک به حوزه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، ضمن تبیین و روشنگری و گفتمان سازی در قالب برنامه ها و دوره های آموزشی و نشست های تخصصی مشترک، شاهد تحولات مناسبی دراین راستا باشیم.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در انشگاه فرهنگیان در بخش پایانی سخنان خود بیان داشت: به عنوان یک طلبه آشنا به عرصه های دانشگاهی و تعلیم و تربیت و فارغ از هر گونه مجامله، باید حقیقتا خدا را شکر کنیم که رهبری دانشمند و حکیم و فضیلت اندیش و آزاد اندیشی داریم که تفکر او ؛ روش مند، نظام مند، مساله مدار، دارای بینش تمدنی و متوجه تجارب تاریخی است و تاکنون دقیق و هوشمندانه، مرزهای نظری و عملی کلان نظام اسلامی را در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی بدرستی تشخیص داده و از آن پاسداری نموده است.

شایان ذکر است دومین دوره تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی "کرامت" از سه شنبه 19 تیر آغاز شده و تا پنجشنبه 4 مرداد ادامه خواهد یافت.

سخنان حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با موضوع "مدیریت بازی به مثابه مهمترین ابزار تربیت کودکان"، سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوعلم پیرامون" مبانی، اصول و  ویژگی های تربیت عقلانی" و سخنان دکتر علاسوند در خصوص "ویژگی ها و راهبردهای تربیت دختران" از مباحث طرح شده در روزهای اولیه این دوره بود.

 


نظرات کاربران